V4 Kerékpárverseny
Közösségi ikonok

Facebook-oldalunkInstagram-fiókunkRSS-csatornánk

Visegrád 4 országúti kerékpárversenyek - Magyarország legrangosabb egynapos versenyei

Igazi nagyágyú a V4 magyarországi versenyein

A horvát Bruno Valcic neve sokak számára onnan lehet ismerős, hogy 2015-ben ő volt az, aki kizárta a Vuelta a Espana második szakaszán Vincenzo Nibalit, de neki kellett döntést hoznia Chris Froome ominózus ügyében is a 2016-os Francia Körversenyen.

Megjelent: 2020. július 23., csütörtök
Forrás: V4 Kerékpárverseny.hu
Bruno Valcic

A V4 Kerékpárverseny és a Visegrad 4 Juniors ifjúsági világkupa szervezője, a Mozgás Egészség Rekreációs Sportegyesület felkérte a sportág egyik legismertebb nemzetközi bíróját, hogy vegyen részt a magyar viadalokon, melynek az ötvennégy esztendős szakember örömmel eleget is tesz.

Hogyan dolgozik ma egy UCI bíró?

Sokféle szerepkör létezik: néhányan gépkocsiban ülve kísérik a mezőnyt, mások motoron dolgoznak, de vannak a célbírók és az időméréssel foglalkozók is a befutó területén. Rendkívül fontosnak tartom, hogy az összehangolt munka érdekében jó hangulat legyen a versenybírók között. Különösen lényeges ez akkor, amikor egy Grand Touron hetekig össze vagyunk zárva. A megfelelő kommunikáció és egymás megértése kulcsfontosságú feladat.

Milyen fő problémákat lát napjaink kerékpársportjában?

A legnagyobb probléma – ahogyan sajnos más sportágakban is – jelenleg a koronavírus-járvány. Ez komoly kihívást jelent mindenki számára. A kerékpársportban különösen, hiszen az országúton zajlanak a versenyek, szurkolók ezreinek karnyújtásnyi közelségében. Őszintén remélem, hogy a szezon második felében a viadalok problémamentesen megtarthatók lesznek. Örömteli, hogy a tradicionális egynaposok is bekerültek az újratervezett versenynaptárba. Amikor egy viadal elmarad, azt sokszor nagyon nehéz utána újraindítani.

Emlékszik az első versenyére?

1998-ban volt a tiroli St. Johann városában, ahol az országúti Master világbajnokságot rendezték. Rengeteg induló, sok futam, megannyi feladat. Viszonylag nehezen indult a karrierem.

Mi volt élete legemlékezetesebb versenye?

Szerencsére számtalan nagyszerű versenyen vehettem részt, így nem tudok csupán egyet kiemelni. A Tour de France-on kétszer (2013 és 2016), a Vuelta a Espanán egyszer (2015), míg a Giro d’Italián négyszer (2003, 2010, 2018 és 2019) voltam jelen. Emellett a londoni olimpiai játékokon (2012) is bíráskodtam, megjártam nyolc világbajnokságot (országúti, hegyikerékpár és cyclo-cross), de megannyi WorldTour versenyen is volt lehetőségem dolgozni.

Miként készül fel egy adott versenyre?

A versenybíró a holtáig tanul. Soha nem lehet elég tapasztalata ahhoz, hogy azt mondhassa: „Én már mindent tudok!” Ezért a versenyek előtt alaposan átnézem a szabályváltozásokat. A nagyobb viadalok közvetítéseit is követem a televízióban, ezáltal igyekszem felkészíteni magam a legváratlanabb döntési helyzetekre.

Bruno Valcic

Bruno Valcic (b)

Ismerve a versenybírói pályafutását, két nagy sajtóvisszhangot kiváltó helyzetben is nehéz döntést kellett hoznia. Az egyik a 2015-ös Vuelta második szakaszán – Vincenzo Nibali kizárása volt. Hogyan született meg ez a döntés?

A videóbíró akkor még nem volt opció, így arról, hogy mi történt Nibalival először nem is tudtunk semmit. Egy komoly bukást követően – amelybe sokan belekeveredtek a favoritok közül – kisebb csoportok próbáltak meg felzárkózni a főmezőnyhöz. Nibali is felért, de a versenybírók közül senki sem látta azt, hogy a csapatautója húzta fel. A szakaszt követően az egyik újságíró mutatott filmfelvételeket az esetről, amely alapján Nibalit a zsűri azonnal kizárta. Nehéz döntés volt, de a kerékpáros társadalom pozitívan fogadta.

Az elmúlt évtizedek egyik legemlékezetesebb momentuma volt, amikor Chris Froome a 2016-os Tour de France-on felfutott a Mount Ventoux-ra. Milyen szabályokat alkalmaztak az esettel kapcsolatban?

Vannak olyan különleges versenyhelyzetek, amire az UCI szabálykönyv paragrafusait sem lehet egyértelműen alkalmazni. Ettől függetlenül józan ésszel persze meg lehet ítélni ezeket is. Froome elmenésben volt, a szökés pedig növelte az előnyét a leszakadó favoritokkal szemben. Sajnálatos módon a Sky kerékpárosa ütközött egy motorossal a nézők által elzárt úton. Pechjére a csapatautója sem volt ott és a kerékpárja is tönkrement. Egy nappal korábban a csúcs közelében mért kritikus erősségű szél miatt az a döntés született, hogy hét kilométerrel lerövidítik a szakaszt. A szervezők emiatt nem tették ki a szokásos három kilométernyi kordont a befutót megelőzően. A bukás 1,2 kilométerrel a cél előtt történt. Minden körülményt figyelembe véve hozta meg a zsűri azt a döntést, hogy a bukás pillanatában fennálló tizennyolc másodperces időkülönbséget rögzíti, és a versenyt 1,2 kilométerre a céltól neutralizálja. Abban az évben Froome volt a legerősebb, aki később könnyedén nyerte meg az összetettet.

Megkerülhetetlen kérdés a VAR rendszer (videóbíró). Mit kell tudni erről?

A videóbíró lényegében forradalmasította az összes sportágat, ahol eddig bevezették. A kerékpársportban leginkább abban segít, hogy azonnali döntéseket lehessen hozni, ne kelljen megvárni a célba érkezést. Szintén nagy segítséget jelent a befutóknál. Az adott szituációt többször is van lehetőségünk visszanézni, ráadásul különböző kameraállásokból.

A magyarországi V4 versenyek viszonylag új viadalok. Hogyan tudná pozicionálni őket Közép-Európa kerékpáros térképén?

A magyar versenyek sokban hasonlítanak a horvát viadalokhoz. Kisebbek, de jól szervezettek. Mindig családias hangulat uralkodik rajtuk. Véleményem szerint a versenyszervezők a lehetőségeikhez képest igyekeznek a legtöbbet kihozni ezekből az eseményekből. Ez nagy dolog, tekintve a kis közép-európai országok anyagi lehetőségeit. Meglátásom szerint, a kerékpársport ezekben a volt szocialista országokban nagyon sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben.

Mennyire ismeri a magyar kerékpársportot?

Nem igazán ismerem, de úgy gondolom, hogy elkötelezettséggel, támogatói segítséggel és egy kis szerencsével a magyar kerékpársport pályája – hasonlóan a horvát kerékpársportéhoz – csak felfelé ívelhet.

Mit gondol Magyarországról?

Sok országban jártam már szerte a világban, de bármennyire is furcsa, soha nem voltam még Magyarországon. Az UCI sem küldött még egyszer sem magyar versenyre. Örömömre szolgál, hogy végre megismerhetem ezt a csodálatos országot. Bizonyára mindenki emlékszik arra, hogy Magyarország és Horvátország évszázadokig egy országot alkotott. Közös a múltunk, hasonlók a szokásaink. Biztos vagyok benne, hogy jól fogom magam érezni önöknél.

Megosztás
Keresés az oldalon
A legközelebbi verseny

A legfrissebb fotók
V4 Special Series Vásárosnamény-Ibrány (Fotó: Vanik Zoltán)

V4 Special Series Vásárosnamény-Ibrány: a verseny képekben

A legfrissebb videó
V4 Special Series Vásárosnamény-Ibrány

V4 Special Series Vásárosnamény-Ibrány: videós összefoglaló

Kövess minket!

Instagram-fiókunk Facebook-oldalunk

Partnerek és támogatók
Partnerek és támogatók
Nemzetközi Visegrádi Alap
HM
Külgazdasági és Külügyminisztérium
Magyar Kerékpáros Szövetség - Bringasport.hu
sportolon
nsuvagott
tippmix
szrtlogo
szechenyi
mtsz_logo
hungarycard
Skoda Valent Auto
Pannonhalma
nykse
Váradi Mentőszolgálat
Famulus Business Hotel, Győr
Land-Plan Hotel & Restaurant
Peregrini_logo_COLOR1
printszer
mer_se_official_logo_(without_bg)
szabadidos
ctrend